Glas voor jachtbouw
Glas wordt heel veel toegepast in de jachtbouw. Een groot jacht is in feite te vergelijken met een huis. Woonkamer, badkamer(s), slaapkamer(s). Hoe grotere het jacht, hoe meer ruimtes en hoe meer glas.
Glas op een jacht is echter aan een belangrijk element onderhevig: beweging (of torsie). Als een schip in het water ligt zal het bewegen, en afhankelijk van de stijfheid van het schip zit er meer of minder torsie op de constructie. Vandaar dat je op een schip veelal veiligheidsglas ziet. Gewoon vensterglas komt niet voor. Dit zou vrij snel breken.
Neem contact op
Bel of mail ons voor advies. Wij informeren u graag!
Onder veiligheidsglas op een jacht wordt verstaan gehard en gelaagd glas en combinaties daarvan. Een ronde patrijspoort zal over het algemeen uit enkel gehard glas bestaan, omdat het glas niet zo groot is en bij breuk niet bijvoorbeeld over het dek kan vallen. (en het mooie teakhout beschadigen). In de opbouw, de vensters van de verblijven ziet wordt veelal geïsoleerd, gelaagd en/of gelaagd en gehard glas toegepast.
Op een jacht dat in een zeer warme streek verblijft heeft het isolatieglas een andere functie dan in Nederland: het glas houdt de warmte buiten en laat de airco zijn werk doen. In Nederland zorgt isolatieglas ervoor dat de kou buiten blijft en de kachel zijn werk kan doen. In principe is het glas hetzelfde, de functie is alleen anders.
In de relingen van gebogen jachten wordt naast staal meer en meer en combinatie van staal en glas toegepast. Dit glas moet natuurlijk sterk zijn, en dan wordt dat glas dan ook gehard. Maar omdat in de relingen van grote superjachten veel gebogen vormen voorkomen, moet ook het staal en het glas gebogen zijn. Het is dus een truc om het staal en het glas op elkaar af te stemmen.
Tot voor ongeveer 15 jaar werd eerst het staal van de reling geplaatst, en daarna kwamen timmerlieden die een exacte gebogen houten mal in dat staal pasten. Aan de hand van deze mal werd eerst kunststof en in later jaren gebogen glas gemaakt. U kunt zich voorstellen dat dit een zeer hoge mate van vakmanschap vereist om het glas precies na te maken vanaf de houten mal. Let wel; glas wordt gebogen bij 600 graden Celsius, dus een houten mal in een glasbuigoven is uit den boze. Eerst het hout omzetten in staal, en later het glas in het staal laten buigen. Omslachtig.
Met de komst van de lasermeettechnieken is een sprong vooruit gemaakt. Nu wordt 3 dimensionaal gemeten en getekend en het glas en het staal wordt computergestuurd aan de hand van de tekeningen gemaakt. De twee elementen komen dan bij na tegelijkertijd op het jacht aan. U kunt zich voorstellen dat dit veel tijd bespaart. En dat het resultaat erg fraai is.
Waar op te letten bij het overwegen van (gebogen) glas voor een jacht.
Nu komt het niet elke dag voor dat u een jacht koopt, maar er zijn toch wel een aantal dingen relevant bij bijvoorbeeld het bouwen van een jacht. Dus deze informatie over glas voor de jachtbouw is eigenlijk bedoelt voor de jachtwerven. Er zijn in Nederland nogal wat jachtwerven, die een internationaal gerespecteerd product bouwen. Grote jachtwerven zijn o.a De Vries, Oceanco, Van Lent, Royal Huisman, Moonen, Mulder, Van de Valk.
Zoals al eerder gezegd, moet glas op een jacht een veiligheidsglas zijn. In de zeewaardige jachtbouw controleert Lloyd’s of aan de veiligheidseisen wordt voldaan. Glazen deuren in een jacht moeten vanzelfsprekend gehard zijn, maar het is een overweging waard om gehard en gelaagd glas voor een deur te gebruiken, want als zo’n deur door een windvlaag dicht slaat, zou hij wel kunnen breken, maar de folie tussen het geharde glas houdt de deur bij elkaar, zodat niet duizenden kleine stukjes glas over het mooie houten dek vallen, met alle beschadigingen van dien.
Gebogen glas voor relingen, balustrades en trapopgangen in een jacht wordt over het algemeen chemisch gehard, want de maatvoering is bij gebogen glas van dit kaliber erg belangrijk. Aangezien chemisch harden maar bij een temperatuur van ongeveer 350 graden Celsius plaatsvindt, zal een mooie gebogen panelen bij het hardingsproces niet meer vervormen, aangezien glas wordt gebogen bij 600 graden. In de jachtbouw wordt steeds meer gevraagd naar gebogen, chemisch gehard, gelaagd glas. Er zijn in de wereld maar een paar bedrijven die dit kunnen aanbieden, maar ze bestaan wel, en na enig zoeken zijn ze ook wel te vinden. Het voordeel van deze soort gelaagd en gehard glas is dat de vorm en “gladheid” van het glas gewaarborgd zijn, dat het stevig is, en dat het bij onverhoopte breuk niet meteen over het dek valt.